بازگشت رونق به کردستان با بازگشایی بازارچه‌های مرزی بانه

boschkadehroyalhonar
۱۴ آبان, ۱۴۰۲
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
مرز بانه

مرز بانه

در جریان سفر رییس جمهوری به کردستان، بازگشایی مرز بانه و راه اندازی بازارچه مرزی در این بخش، معیشت مردم منطقه را بار دیگر رونق می بخشد؛ راهکاری که اهتمام و برای تحقق وعده های دولت سیزدهم به ثمر نشست.

استان کردستان دارای ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق است و از طریق چهار شهرستان مریوان، بانه، سروآباد و سقز به این کشور متصل می شود. در این میان سه بازارچه و یک مرز رسمی دارد که با توجه به وسعت و تعداد مرزها میان دو کشور بازارچه‌های مرزی می تواند به پویایی در بازار این شهرستان و بهبود معیشت مردم کمک کند و بر همین اساس دولت برای کمک به ایجاد اشتغال بیشتر در منطقه و افزایش درآمدهای مرزنشینان شرایطی را فراهم کرده است تا ساکنان این مناطق بتوانند داد و ستد انجام دهند و در کنار دریافت سود، ضروریات خانواده‌های خود را تأمین کنند.

به همین دلیل تعطیلی این بازارچه ها در یک دهه اخیر آسیب های جدی به معیشت مرزنشینان منطقه کردستان وارد کرده زیرا بیش از ۲۰ هزار نفر از مردم بانه و اهالی شهرهای اطراف هم چون سقز، مریوان و بوکان به طور مستقیم از مزایای مبادلات در این این بازارچه های مرزی بهره‌ مند می شدند که با تعطیلی و معلق شدن فعالیت این بازارچه ها مهاجرت جوانان برای کار به نقاط و شهرهای دیگر کشور افزایش چشمگیری داشت و به دنبال آن کاهش فروش اجناس و کالاهای مغازه‌های سطح شهر به وضوح قابل مشاهده بود و در این شرایط دولت سیزدهم از زمان سکانداری خود اقداماتی را در این زمینه آغاز کرد.

مردم بانه طی سال های متمادی، اقتصاد خود را از راه های تجاری توسعه دادند و به سرعت به یکی از معروف ترین استان های مرزی پررونق تبدیل شدند، بسیاری از کالاها از این مسیر داد و ستد می شد و با قیمت های بسیار کمتر از بازارهای سراسر کشور به مشتریان عرضه می شدند اما ناگهان با ایجاد محدودیت هایی در فعالیت مواجه شدند و سپس بسته شدن برخی مرزها و محدودیت در فعالیت بازارچه ها مشکلات اقتصادی در این بخش از کشور به دنبال داشت زیرا دولت وقت تصمیم به کنترل شرایط داشت و این تصمیمات از سوی تصمیم گیران رونق از این شهر برد.

این وضعیت نمی توانست ادامه پیدا کند به همین دلیل راه های غیر قانونی برای ادامه حیات مانند کولبری برای کالاهای قاچاق به سرعت فراگیر شد، عده ای برای معیشت و اقتصاد خود مجبور به داد و ستدهای غیرقانونی شدند و از طریق کولبری، کالاهای خود را به صورت غیرمجاز وارد کشور کردند تا بتوانند به امرار معاش خود ادامه دهند اما همچنان از سوی دولت وقت اقدام مناسبی صورت نگرفت.

این روند طی یک دهه گذشته ادامه پیدا کرد و هر روز این منطقه بیش از پیش رونق خود را از دست میداد، به گونه ای که مرز به مرور به مخروبه ای بی تردد تبدیل شد و بسیاری از بازاریان و مردمان این سرزمین برای امرار معاش مجبور به ترک شهر و فضای مرزنشینی شدند و آنان که ماندند در شرایط سختی به سر می بردند تا زمانی که دولت سیزدهم سکانداری دولت را به دست گرفت و رییس جمهور در سفر سال ۱۴۰۱ خود به منطقه کردستان برای رسیدگی به مشکلات منطقه اقدامات بسیاری را در دستور کار قرار داد تا بار دیگر بهبود شرایط برای مردم فراهم شود و مرزها برای توسعه بازارچه ها فعالیت خود را آغاز کنند.

این تصمیم گیری نیازمند ایجاد زیرساخت هایی بود که طی یکسال گذشته برای رفاه حال مرزنشینان و شهر مجاور در بانه فراهم شد، برای توسعه داد و ستد در این منطقه، اطلاع رسانی و آموزش در دستور کار مسئولان قرار گرفته تا با آگاه سازی کافی از اقدامات سودجویان از امتیازات مرزنشینی جلوگیری شود و مردمان منطقه بتوانند رونق را به زندگی خود بازگردانند تا با ایجاد اشتغال بیشتر، در صورت امکان مهاجرت معکوسی اتفاق بیوفتد و کسانی که شهر خود را ترک کرده اند بار دیگر به مناطق خود بازگردند.

با وجود آمادگی شرایط برای گمرک که پیش از این نیز در مرز فعال بوده، شرایط برای انجام فعالیت ها آماده است و بازرگانان و مرزنشینان به سرعت می توانند اقدامات لازم برای صادرات خود را انجام دهند، بازگشایی بازارچه های مرزی از اقداماتی که در آستانه سفر دوباره رییس جمهوری پس از یک سال و سه ماه اتفاق افتاد تا دولت سیزدهم با بازکردن گره ای دیگر از مشکلات مردم به وعده های خود عمل کرده باشد.

دولت در کردستان در ۲ سال عمر خود، ۱۶ طرح را با بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد ریال به پایان رساند که مهمترین آن راه آهن تهران-همدان- سنندج بود؛ طرحی که ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز و حرکت آن در مسیر اجرا، نه به قطار شبیه بود و نه به خودروهای معمولی، بلکه حرکتی لاک پشتی داشت و بارها در مسیر متوقف شد.

رییس جمهوری روز پنجشنبه ۱۱ آبان ماه دومین سفر خود به کردستان را برای مدت دو روز شروع کرد و در این سفر، بازدید از تعدادی طرح‌ های عمرانی استان و بازدیدهای سرزده، دیدار با قشرهای مختلف مردم و شرکت در شورای اداری استان را در دستور کار قرار داده است.

در جریان این سفر اعضای هیات دولت به نمایندگی از رییس جمهور به شهرستانهای این استان سفر می کنند تا از نزدیک در جریان مشکلات مردم و استان قرار گیرند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.